5 moduri de a crește stima de sine

Aici o să-ți spunem cum poți să crești stima de sine pentru a deveni mai încrezător, să tolerezi cu fermitate dificultățile vieții și să te recuperezi mai repede de la rănile emoționale.

A fi proprietarul unei stime de sine ridicate, desigur, este bine, dar realizarea acestui lucru nu este atât de simplă. O parte a problemei este că acest indicator este instabil: într-o singură zi poate zbura până la cer, iar în următoarea – să ajungă la cel mai jos nivel. Situația este și mai complicată atunci când încercăm să ne evaluăm pe noi înșine în anumite domenii ale vieții (familie, sport, muncă). De exemplu, dacă cina nu este suficient de gustoasă, bucătarul se va supăra mult mai mult decât persoana pentru care gătitul nu este un aspect important al identității sale.

Este important să cunoaștem măsura: stima de sine excesivă poate face o persoană foarte vulnerabilă. Aceasta se va simți minunat de cele mai multe ori, dar orice critică îi va provoca o reacție acută. Și acest lucru inhibă foarte mult dezvoltarea psihologică a unei persoane.

Dacă până la astfel de probleme ești încă foarte departe și dorești să îți mărești propria stimă de sine, urmează sfaturile noastre.

1. Utilizează corect afirmațiile
Afirmațiile – formulele de auto-sugestie – sunt foarte populare, dar au un dezavantaj semnificativ. Adesea, acestea fac ca persoanele cu stima de sine scăzută să se simtă și mai rău. De ce? Atunci când stima de sine este subestimată, afirmațiile de genul „Voi obține un succes mare!” contrazic puternic convingerile interioare ale unei persoane.

Destul de ciudat, afirmațiile funcționează cel mai adesea pentru persoanele care au deja respect de sine.

Dar cum să le faci să funcționeze singure dacă respectul tău de sine este foarte scăzut? Încearcă să spui afirmații mai plauzibile. De exemplu, în loc de „Voi obține un succes mare!” Spune astfel: „Voi încerca să fac tot posibil până obțin ceea ce vreau”.

2. Definește-ți domeniile de competență și dezvoltă-le

Stima de sine se bazează pe realizări reale în acele domenii ale vieții care sunt importante pentru tine. Dacă ești mândru de tine atunci când ai pregătit o cină delicioasă, invită oaspeții și servește-i cu ceva delicios. Dacă te pricepi să alergi, aplică pentru o competiție sportivă și pregătește-te pentru asta. Determină în ce domenii ești competent și căută oportunități pentru a sublinia acest lucru.

3. Învață să accepți complimente
Persoanele cu stimă de sine scăzută au mare nevoie de complimente, dar, în același timp, nu știu cum să reacționeze corect la acestea.

Acceptă complimente chiar dacă te fac să te simți inconfortabil.

Cea mai bună modalitate de a evita o reacție reflexă este de a nega toate lucrurile bune despre care se spune despre tine – să pregătești un set simplu de răspunsuri și să exersezi de fiecare dată să le pronunți în mod automat atunci când primești un compliment. De exemplu, spune” Mulțumesc!”sau” este atât de drăguț din partea ta”. În timp, dorința de a nega complimentele va dispărea și acesta este un indicator clar că stima ta de sine crește.

4. Nu te mai critica, fii mai blând cu tine însuți

Dacă te critici în mod constant, stima de sine devine și mai scăzută. Pentru a restabili stima de sine, este necesar să înlocuim critica cu compasiune pentru sine.

De fiecare dată când ești nemulțumit de tine, întreabă-te ce i-ai spune celui mai bun prieten într-o astfel de situație. De regulă, simțim compasiune pentru prietenii noștri mai mult decât pentru noi înșine. Dar dacă înveți să te înveselești în circumstanțe dificile, poți evita scăderea stimei de sine din cauza unei atitudini critice.

5. Asigură-te în propria ta importanță

Următorul exercițiu te va ajuta să îți recâștigi respectul de sine după ce acesta a primit o lovitură puternică. Crează o listă a calităților tale care sunt importante în contextul situației. De exemplu, dacă ți se refuză o întâlnire, crează o listă de calități care, în perspectivă, te vor ajuta să construiești o relație bună (toleranță, grijă, emoționalitate). Dacă nu ai reușit să obții o promovare la locul de muncă, indică trăsăturile care te vor face un angajat valoros (responsabilitate, diligență, creativitate). Apoi, alege unul dintre elementele din listă și explică pe scurt de ce ești mândru de această calitate și de ce aceasta va fi apreciată de alte persoane în viitor.

Încercă să faci acest exercițiu o dată pe săptămână sau când ai nevoie de un impuls pentru ați ridica stima de sine.

 

Sursa

Ai găsit o greșeală? Selecteaz-o și apasă Ctrl+Enter.

Urmărește Doza de Succes pe Instagram și Telegram.

Primește noile articole pe mail prin intermediul FeedBurner de la Google

Mulțumim!

Editorii noștri au primit o notificare.