7 lucruri pe care să nu le spui niciodată unei persoane tulburate

pexels-photo-66757

O persoană care se află într-o stare de anxietate, de o gravitate medie sau mai gravă, practic, pierde controlul asupra vieții sale. Mecanismul, care ne ajută să simțim pericolul și să întreprindem acțiuni decisive în situații excepționale, dă eroare în lumea contemporană.

Cei din jur, atunci când văd această persoană disperată, încearcă cumva să o susțină și îi dau sfaturi. De cele mai multe ori, aceste sfaturi îi fac și mai mult rău decât bine.

Potrivit psihologului de la clinica din Cleveland, Scott Bea, incapacitatea celor din jur de a înțelege situația și acțiunile lor greșite pot complica și mai mult starea.

Multe dintre cuvintele care nouă ni se par „potrivite” pot crea un efect paradoxal – anxietatea se poate agrava. E asemeni mlaștinilor: cu cât încerci să scapi din capcana lor, cu atât mai mult te atrag la fund.

1. Nu îți face griji pentru lucruri minore

Ceea ce ție ți se pare un fleac poate avea o importanță deosebită pentru altcineva. Încercând să dai o alură pozitivă unei anumite situații, reușești să provoci și mai mare suferință acelei persoane. Când vrei să spui ceva, pune-te în locul acelei persoane și încearcă să înțelegi punctul ei de vedere. Într-o stare de neliniște și panică totul din jur are însemnătate.

Nu trebuie să convingi persoana că trăiește o situație neînsemnată. Ai putea să-i amintești că ceva i s-a mai întâmplat și că a făcut față cu succes. Asta îi va ușura starea emoțională și îl va ajuta să-și revină.

2. Liniștește-te

Adevărul e că persoanele nu se pot controla în astfel de momente. Probabil că ar fi fericit să fie calm, însă nu poate. Este nevoie de o pregătire specială și de muncă asupra propriei personalități pentru a putea să îți ții emoțiile sub control.

Kate Humphries, psihiatru de la universitatea Stanford, propune ca frazele șablon, care nu au nici un efect, că fie schimbate cu cuvinte care cheamă la acțiune: „Poate mergem la o plimbare? Hai să medităm! Hai să facem ceva împreună”. O activitate relaxantă îl va atenua situația unei persoane tulburate.

3. Pur și simplu fă asta

În cea mai mare parte, asemenea situații sunt caracteristice stărilor de frică și fobiilor. Cuiva îi este frică să zboare cu avionul, iar un argument din partea celor din jur este „pur și simplu fă asta”. Adevărul este că apelul la acțiune, făcut sub presiune, poate agrava teama. Humphries ne sfătuiește să folosim încă un paradox al gândirii noastre și să rostim fraze de genul: „îmi pare rău că ai așa frică”. Compasiunea în acest caz crează un sentiment că persoana respectivă nu trebuie să lupte cu o criză de emoții și din acel moment ea începe să se calmeze.

4. Totul va fi bine

Rostind această frază ucigătoare, practic, niciodată nu vei obține efectul liniștitor pe care ți-l dorești. Și asta din cauza că nu ești credibil. Când va fi bine? Încercarea de a schimba situația, sugerând că totul va fi bine, îmbunătățește situația doar pentru câteva secunde, iar după asta, persoana analizează situația din propria perspectivă și negăsind dovezi că într-adevăr totul va fi bine se tulbură și mai tare. Oricât de straniu ar părea, însă Bea spune că acceptarea situației în care te afli poate avea un efect mai bun decât respingerea acesteia.

5. Cu mine a fost la fel 

O altă tehnică foarte des întâlnită care dorește să creeze impresia că ție îți este la fel de dificil în această perioadă. Chiar dacă într-adevăr treci printr-o situație stresantă, simți neliniște sau furie, nu trebuie să fie obsedat de aceasta. Știi foarte bine că depresia este molipsitoare. Stai o perioadă alături de o persoană care este în asemena situație și vei simți o cădere emoțională puternică.

Încercând să susții pe cineva spunând că sunteți în aceeași situație, riști să creezi un circuit comun al emoțiilor negative. Nu trebuie să suferiți împreună. Mai bine ați face anumite activități împreună care v-ar scoate din starea depresivă.

6. Bea ceva tare

Aici nu pot să comentez prea multe. Să bei ca să uiți – e cea mai mare prostie inventată vreodată. Poate că băutura te-ar ajuta pentru moment, însă pentru o perioadă mai lungă aceasta conduce la alcoolism și depresie clinică.

7. Am făcut ceva greșit?

Cel mai oribil este atunci când din cauza emoțiilor negative suferă persoanele dragi. Chiar dacă nu tu ești motivul suferinței, vei simți o parte din vină pentru ceea ce se întâmplă. Asta poate conduce la încercarea de a controla emoțiile acelei persoane și astfel situația să escaladeze. Dar vezi că situația nu se schimbă și astfel  simți furie sau dezamăgire. Lăsând mâinile în jos, te îndepărtezi de la acestă problemă, iar persoana apropiată simte acest lucru și se simte părăsită și vinovată pentru că starea ei emoțională i-a afectat și pe alții.

Cea mai bună soluție în această problemă este să renunți la ideea de a controla emoțiile persoanelor apropiate. Susținerea este ceea de ce au nevoie în orice situație, iar sfaturile de mai sus te vor putea ajuta să faci față.

SURSA

Ai găsit o greșeală? Selecteaz-o și apasă Ctrl+Enter.

Urmărește Doza de Succes pe Instagram și Telegram.

Primește noile articole pe mail prin intermediul FeedBurner de la Google

Mulțumim!

Editorii noștri au primit o notificare.